Z kolei dr Maciej Zathey, dyrektor Instytutu Rozwoju Terytorialnego, zauważał, że udział odnawialnych źródeł energii będzie rósł, ale potrzebne są magazyny energii i sieci przesyłowe, a także odpowiednio wykształcone kadry. Obecnie brakuje na rynku ok. 80 tysięcy instalatorów pomp ciepła. - Efektywność energetyczna, to kształcenie od poziomu podstawowego – zauważał.
Najciekawszym punktem forum były doświadczenia związane z funkcjonowaniem w Jaworzu fabryki Mercedes-Benz, gdzie produkowane są wysokoprężne silniki czterocylindrowe do samochodów elektrycznych i hybryd, a także baterie. Jak mówił Tomasz Kubera, przedstawiciel firmy, zakład od początku projektowany był jako neutralny pod względem CO2. W energię elektryczną zaopatruje go farma fotowoltaiczna. Ciepło dostarczane do zakładu w 95 proc. pochodzi biomasy, 5 proc. od zewnętrznego dostawcy. W Jaworzu powstają magazyny energii fotowoltaicznej, składające się z baterii samochodowych. Jak tłumaczył Tomasz Kubera, nie wszystkie wyprodukowane baterie są doskonałe i nie mogą być instalowane w autach, ale mogą służyć do magazynowania energii, co będzie zabezpieczać przed jej ewentualnymi zanikiem bądź wahaniami. W sierpniu tego roku Mercedes rozpoczął starania o uruchomienie bocznicy kolejowej i centrum logistycznego, przeznaczonego do obsługi transportu baterii jonowo-litowych. Prace potrwają do końca 2023 roku, a pierwsze transporty ruszą w 2024 roku. Bocznica kolejowa zostanie włączona do linii Kędzierzyn-Koźle – Kamieniec Ząbkowicki – Legnica. Transport kolejowy wyeliminuje w skali roku 13,5 tysiąca ciężarówek. Jest więc o co zabiegać.
Maria Szylska