Zaloguj Zarejestruj

Zaloguj

Zobacz nas również na:

Egzamin na uprawnienia budowlane
Rozpoczęliśmy XL sesję egzaminacyjną w Opolskiej Okręgowej Izbie Inżynierów Budownictwa  w Auli Wydziału Budownictwa i... Czytaj więcej
Egzamin na uprawnienia budowlane
Dnia 18 listopada br. rozpoczynamy XL sesję egzaminacyjną w Opolskiej Okręgowej Izbie Inżynierów Budownictwa  w Auli Wydziału... Czytaj więcej
E-doradca podatkowy_listopad 2022
Zachęcamy do zapoznania się z nowym wydaniem E-doradcy podatkowego {phocadownload view=file|id=1344|target=s}           Czytaj więcej
XX-lecie opolskiego samorządu zawodowego...
Dnia 14 października br. w hotelu Arkas w Prószkowie obchodzono Jubileusz XX-lecia Opolskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa.... Czytaj więcej
Newsletter Opolskiej Okręgowej Izby Inżynierów...
Zachęcam do zapoznania się z kolejnym wydaniem Newslettera Opolskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa  {phocadownload... Czytaj więcej
prev
next

Forum w Karpaczu

10 listopada zakończyło się w Karpaczu 29 Polsko-Niemiecko-Czeskie Forum Kooperacji Firm pod hasłem „Ewolucja energetyczna – wyzwanie współczesnego świata”, zorganizowane przez Karkonoską Agencję Rozwoju Regionalnego oraz Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.

Forum było okazją dla mikro, małych i średnich firm do zaprezentowania swojej oferty, wymiany doświadczeń oraz nawiązania bezpośrednich kontaktów handlowych z firmami Polski, Niemiec i Czech. Przez blisko trzy godziny przy 30 stolikach rozmawiali przedstawiciele branż budowlanych, elektronicznych, tworzyw sztucznych, oze i innych. Wśród nich szefowie opolskich firm, których do udziału w spotkaniu zaprosiło Opolskie Centrum Rozwoju Gospodarki. Efekty tych pierwszych spotkań będą znane niebawem.

Forum kooperacyjne poprzedziły panele dyskusyjne przedstawicieli świata nauki, gospodarki, polityki na temat przyszłości i bezpieczeństwa energetycznego. Nie zabrakło akcentów regionalnych. Zdaniem wicemarszałka dolnośląskiego, Tymoteusza Mydry, na terenie województwa powinna w przyszłości powstać co najmniej jedna elektrownia atomowa. Wojciech Dobrołowicz, burmistrz Bogatyni, przekonywał, że można pogodzić energetykę konwencjonalną z odnawialnymi źródłami energii. Dowodem farma wiatrowa usytuowana na hałdzie kopalnianej Turowa. Wyliczał: kopalnia i elektrownia Turów, to 3,5 tysiąca bezpiecznych miejsc pracy, 72 proc. mieszkańców korzysta z zasobów wody PGE, 16 proc. mieszkańców odbiera ciepło systemowe elektrowni, mając pewność jego dostaw i cen, bo te nie są podnoszone skokowo.

 

Z kolei dr Maciej Zathey, dyrektor Instytutu Rozwoju Terytorialnego, zauważał, że udział odnawialnych źródeł energii będzie rósł, ale potrzebne są magazyny energii i sieci przesyłowe, a także odpowiednio wykształcone kadry. Obecnie brakuje na rynku ok. 80 tysięcy instalatorów pomp ciepła. - Efektywność energetyczna, to kształcenie od poziomu podstawowego – zauważał.

Najciekawszym punktem forum były doświadczenia związane z funkcjonowaniem w Jaworzu fabryki Mercedes-Benz, gdzie produkowane są wysokoprężne silniki czterocylindrowe do samochodów elektrycznych i hybryd, a także baterie. Jak mówił Tomasz Kubera, przedstawiciel firmy, zakład od początku projektowany był jako neutralny pod względem CO2. W energię elektryczną zaopatruje go farma fotowoltaiczna. Ciepło dostarczane do zakładu w 95 proc. pochodzi biomasy, 5 proc. od zewnętrznego dostawcy. W Jaworzu powstają magazyny energii fotowoltaicznej, składające się z baterii samochodowych. Jak tłumaczył Tomasz Kubera, nie wszystkie wyprodukowane baterie są doskonałe i nie mogą być instalowane w autach, ale mogą służyć do magazynowania energii, co będzie zabezpieczać przed jej ewentualnymi zanikiem bądź wahaniami. W sierpniu tego roku Mercedes rozpoczął starania o uruchomienie bocznicy kolejowej i centrum logistycznego, przeznaczonego do obsługi transportu baterii jonowo-litowych. Prace potrwają do końca 2023 roku, a pierwsze transporty ruszą w 2024 roku. Bocznica kolejowa zostanie włączona do linii Kędzierzyn-Koźle – Kamieniec Ząbkowicki – Legnica. Transport kolejowy wyeliminuje w skali roku 13,5 tysiąca ciężarówek. Jest więc o co zabiegać.

Maria Szylska

Początek strony